Socjologia organizacji i zarządzania – inżynieria społeczna – zarządzanie problemami w organizacji*
Inżynieria społeczna to nauka, której zadaniem jest dobieranie odpowiednich środków socjotechnicznych do osiągnięcia założonego celu. Najczęściej są one powiązane z odpowiednimi wartościami i/lub dopomagają w ich osiągnięciu. Socjotechnika, którą posługuje się inżynieria społeczna stanowi zbiór technik i wiedzy o łańcuchach przyczynowo-skutkowych zachowań i postaw ludzkich, którymi system sterujący, oddziałując na system sterowany posługuje się, aby osiągnąć wytyczone przez inżynierię społeczną cele. Inżynieria społeczna skupia się także na kwestiach związanych z prowadzeniem polityki społecznej, zachowaniami zbiorowymi, czy problematyką dotyczącą funkcjonowania systemu edukacji. Specjalność kierowana jest szczególnie dla osób, które chcą poznać cele i narzędzia przemyślanego przekształcania społeczeństwa w oczekiwanym kierunku oraz nauczyć się wykonywania ekspertyz mających pomagać politykom lub przedsiębiorcom w podejmowaniu decyzji i rozwiazywaniu problemów w organizacji.
Wśród przedmiotów pozwalających zdobyć niezbędną wiedzę, a także umiejętności i kompetencje społeczne, znajdują się m.in.:
- Komunikacja społeczna
- Socjotechniki w działalności menedżera
- Psychologia decyzji
- Media i reklama
- Mediacje i negocjacje
- Socjologia konfliktu
- Techniki perswazji
- Socjologia zachowań ludzkich
Absolwenci powyższej specjalności mogą znaleźć zatrudnienie w takich instytucjach
i organizacjach jak m.in.:
- organizacje zajmujące się doradztwem personalnym,
- ośrodki szkoleniowe,
- agencje PR,
- instytucje HR
- agencje reklamowe,
- centra kultury i sztuki,
- biura/ działy projektowe w instytucjach różnego typu,
- administracja i redakcja mediów społecznościowych,
- organizacje pozarządowe.
*w organizacji