Socjologia organizacji i zarządzania – inżynieria społeczna – zarządzanie problemami w organizacji*

Inżynieria społeczna to nauka, której zadaniem jest dobieranie odpowiednich środków socjotechnicznych do osiągnięcia założonego celu. Najczęściej są one powiązane z odpowiednimi wartościami i/lub dopomagają w ich osiągnięciu. Socjotechnika, którą posługuje się inżynieria społeczna stanowi zbiór technik i wiedzy o łańcuchach przyczynowo-skutkowych zachowań i postaw ludzkich, którymi system sterujący, oddziałując na system sterowany posługuje się, aby osiągnąć wytyczone przez inżynierię społeczną cele. Inżynieria społeczna skupia się także na kwestiach związanych z prowadzeniem polityki społecznej, zachowaniami zbiorowymi, czy problematyką dotyczącą funkcjonowania systemu edukacji. Specjalność kierowana jest szczególnie dla osób, które chcą poznać cele i narzędzia przemyślanego przekształcania społeczeństwa w oczekiwanym kierunku oraz nauczyć się wykonywania ekspertyz mających pomagać politykom lub przedsiębiorcom w podejmowaniu decyzji i rozwiazywaniu problemów w organizacji.

Wśród przedmiotów pozwalających zdobyć niezbędną wiedzę, a także umiejętności i kompetencje społeczne, znajdują się m.in.:

  • Komunikacja społeczna
  • Socjotechniki w działalności menedżera
  • Psychologia decyzji
  • Media i reklama
  • Mediacje i negocjacje
  • Socjologia konfliktu
  • Techniki perswazji
  • Socjologia zachowań ludzkich

Absolwenci powyższej specjalności mogą znaleźć zatrudnienie w takich instytucjach
i organizacjach jak m.in.:

  • organizacje zajmujące się doradztwem personalnym,
  • ośrodki szkoleniowe,
  • agencje PR,
  • instytucje HR
  • agencje reklamowe,
  • centra kultury i sztuki,
  • biura/ działy projektowe w instytucjach różnego typu,
  • administracja i redakcja mediów społecznościowych,
  • organizacje pozarządowe.

*w organizacji